Linhas de Pesquisa

Linhas de Pesquisa MNPEF/SBF/UFLA

As linhas de pesquisa e desenvolvimento do MNPEF-Polo UFLA estão organizadas de forma a classificar as dissertações ou materiais instrucionais produzidos pelos alunos como requisito para a obtenção do título de Mestre em Ensino de Física. São elas:

1. Física no Ensino Fundamental

Área de concentração: Física na Educação Básica

Desenvolvimento de produtos e formas de abordagem visando conteúdos de Física adequados a estudantes do Ensino Fundamental, de forma integrada com outras disciplinas, com o objetivo de propor atualizações do currículo de Física para esse nível de ensino.

2. Física no Ensino Médio

Área de concentração: Física na Educação Básica

Atualização do currículo de Física para o Ensino Médio de modo a contemplar a inserção de tópicos da Física Moderna e Contemporânea, as contribuições da História e Filosofia da Ciência e as relações entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente, visando uma compreensão adequada das mudanças que esses conhecimentos provocaram e irão provocar na vida dos cidadãos.

3. Processos de Ensino e Aprendizagem e Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino de Física

Área de concentração: Formação de professores de Física em nível de mestrado

Desenvolvimento de produtos educacionais fundamentados em processos de ensino e aprendizagem que utilizem estratégias de ensino, na perspectiva do ensino por investigação, e que privilegiem o uso de recursos didáticos diversificados, como os das tecnologias de informação e comunicação tais como aplicativos para computadores, mídia para tablets, plataforma para simulações e modelagem computacionais, aquisição automática de dados, celulares e redes sociais.

Lines of Research:

The lines of research and development of MNPEF-Polo UFLA are organized as to classify the theses or instructional materials produced by students as a requirement for obtaining a Master’s degree in Physics Teaching. They are:

  1. Elementary School Physics

Area of concentration: Physics in Basic Education

Development of products and ways to approach aiming at Physics content that are appropriate for elementary school students, integrated with other subjects, aiming to propose updates to the Physics curriculum for this education level.

  1. High School Physics

Area of concentration: Physics in Basic Education

Physics curriculum updates for the High School in order to contemplate the insertion of Modern and Contemporary Physics topics, contributions of the History and Philosophy of Science and the relationships among Science, Technology, Society and Environment, aiming at a proper understanding of the changes that this knowledge have caused and will cause in the lives of citizens.

  1. Teaching and Learning Processes and Information and Communication Technologies in the Physics Teaching

Area of concentration: Training of Physics teachers at Master’s level

Development of educational products based on processes of teaching and learning that use teaching strategies from the perspective of teaching by research, and which emphasize the use of diverse educational resources, as information and communication technologies such as computer applications, media for tablets, platform for simulations and computational modeling, automatic data acquisition, mobile phones and social networks.